Leerdoel 1 Online marketing Freelancer Afstuderen

05-06-2024

We gaan ons hier verdiepen in het laatste opgestelde leerdoel voor mijn studie namelijk, 'Online marketing Freelancer en waarom ik dit leerdoel heb gekozen. Hierbij ga ik een uitleg geven over waarom ik dit gekozen heb en de acties die ik hiervoor ga uitvoeren.

Terugkoppelend op het deel dat dit mijn laatste leerdoel is voor mijn studie wilde ik graag een leerdoel kiezen dat mij kan helpen om te specialiseren in een bepaald vlak op het gebied van online marketing om mij zo naar mijn studie te kunnen diversifiëren en een te kunnen uitblinken in een bepaald vakgebied en financiëel onafhankelijk te maken.

Waarom kies ik ervoor om mij te richten op het beginnen van een freelance carrière in de online marketing wereld? Ik heb altijd affiniteit gehad met social media en alles rondom dat. Ik heb twee stages hier in gedaan en ben erachter gekomen dat dit iets is waar ik goed in ben en wat ik leuk vind om te doen. Buiten dat heb ik afgelopen zomer een jongen ontmoet die zich specialiseerde hierin en hierdoor in een aantal jaar tijd, van een 09:00-17:00, naar werken wanneer hij wilt en reizen waar hij heen wilde. Dit zijn dingen die mij enorm aanspreken omdat ik gemerkt heb door de jaren heen dat ik een kantoorbaan echt niks voor mij vind en ik graag mijn eigen vrijheid wil ervaren. Ik ben altijd in contact met hem gebleven en kijk enorm naar hem op, met zijn cursus wordt je stapsgewijs begeleid tot het worden van een freelancer, hierbij ga ik dus voor een actie deze cursus volgen.

Aan het eind van mijn laatste semester wil ik al een begin weg gemaakt als een freelancer met als doel? Dat ik naar mijn studie alles klaar heb staan om als freelancer te gaan werken in de online marketing wereld.  

Acties voor dit leerdoel

Actie 1: Het volgen van de cursus (De gehele cursus volgen, alle stappen ondergaan)

Bewijs : Het laten zien van afronding van de cursus met bewijs van de stappen die gedaan moeten worden.

Actie 2: Het opstellen van mijn profiel op Upwork en eventuele klussen aannemen

Bewijs : Compleet opgesteld profiel met uitleg

Actie 3: Het maken van businesscases voor bedrijven in Nederland voor de banen

Bewijs : Portfolio van de gemaakte opdrachten met uitleg hierover

Uitwerking van de acties

Actie 1

Voor deze actie ben ik als eerste met Angel (coach) in gesprek gegaan om alles te bespreken rondom de cursus, dit omdat het een investering is in jezelf en er veel tijd in gaat zitten maar ook omdat het geld kost. Hier hebben we gekeken naar wat mijn doelen zijn en over die overeenkomen met wat zij aanbieden. Hier kwam al snel uit dat een van de courses die ze aanbieden bij mij past. Ze hebben er namelijk vier:

  • Media-buyer: hier laat je advertenties zien voor bedrijven om hen te helpen meer verkeer te genereren > Ads
  • Appointment settler: Hier praat je met potentiële klanten en kwalificeer je ze met als doel een gesprek te boeken. Je helpt de bedrijfseigenaar door meer verkoopgesprekken te creëren.
  • Tech Integrator: je bent de wizard achter de schermen die alle platforms met elkaar verbindt en het verkoopproces helpt met automatiseringen. Van landingspagina's tot e-mailreeksen en sms-meldingen. Jij helpt de business door de touchpoints in het verkoopproces te automatiseren
  • Executive Assistant: Jij bent de rechterhand van de bedrijfseigenaar. Meestal helpend op meerdere gebieden: rapportage, inboxbeheer, notities maken, enz

Daar begin je in het begin nog niet mee. De hele academy werkt in stages. Je hebt er vier en je werkt stapgewijs per stage alles af om zo tot op de puntjes geholpen te worden. 

Hier zie je de eerste stage van de course. Het zijn filmpjes die varieëren van tijd en opdrachten en worden ondersteund met een coach die het inspreekt. Hier zal ik bijvoorbeeld een als voorbeeld laten zien.

Ik heb toen gekozen voor "Executive Assistent" ofwel een virtuele assistent van een bedrijf. Het idee hiervan is dat je voor meerdere bedrijven dezelfde functies doet in plaats van bij een bedrijf. Hierbij kan je dus meer geld genereren op langere basis dan voor een baas werken. Hierna ga je dus stage 2 in waarbij je dus verder in de richting die je hebt gekozen wordt opgeleid. Zo ga je je verdiepen in waar jij goed in bent en worden er vragen gesteld zoals deze:

En ga je kijken welke richting je hierin weer verder wilt.

Zoals je kan zien is social media management ook een optie en dit is iets waar ik al eerder in vermeld heb dat ik hier affiniteit mee heb en graag te werk mee ga zoals is te zien in mijn stages en mijn afstudeeropdracht.

In stage 3 gaan ze je helpen met het opzetten van motivatiebrieven en waar je het beste te werk kan gaan om bedrijven te vinden om hier aan te slag te gaan, ze geven je tips en hoe je dit het beste kan doen en hoe je georganiseerd kan blijven. 

Daarnaast geven ze je in stage 3 ook dagelijkse opdrachten die je moet uitvoeren om ook daadwerkelijk in het zicht te komen van bedrijven. Zie hier beneden wat deze taken zijn:

In combinatie met deze cursus heb ik dit gelinkt aan de andere acties die ik heb zoals het maken van een Upwork profiel en het maken van cases om in aandacht te komen voor bedrijven. Ik heb via sollicitaties, mails etc. bedrijven benadert. In stage 4 wordt je als het ware losgelaten om alles in praktijk toe te gaan passen en heb je de vrijheid. Hierbij krijg je wel in deze fase wel wekelijkse opdrachten waar je je aanmoet houden: 

Alles mag uiteraard op je eigen tempo en hoe jij het beste alles wilt uitvoeren. Ik heb in een paar maanden alle stages afgemaakt om alles zo goed mogelijk te begrijpen zijn er ook calls geweest waarbij ik samen met Angel (mijn coach) mijn vooruitgang heb besproken en bekeken. 

Nadat ik alle 4 de stages heb uitgewerkt ben ik begonnen aan het maken van mijn Upwork profiel. Dit is mijn 2e actie van mijn leerdoel

Actie 2

Allereerst ga ik uitleggen wat Upwork is, Upwork is een online platform dat bedrijven verbindt met freelancers en zelfstandige professionals over de hele wereld. Upwork biedt tools en middelen om freelancers te helpen hun vaardigheden te ontwikkelen, hun bedrijven te laten groeien en meer controle en vrijheid in hun carrières te bereiken. Voor bedrijven dient Upwork als een veelzijdige arbeidsmarkt van onafhankelijk talent dat kan helpen bij het versnellen van groei en transformatie. (Upwork, 2024)

Het is een platform over de gehele wereld dus heb ik ervoor gekozen om mijn profiel in het Engels te zetten. Ik zal het gehele process hierbij vertellen. Als eerst ga je naar de website en kies je voor de functie "freelancer" dan maak je uiteraard een account aan. Het process is dat je eerst je email moet verifiëren. 

Dan gaat de basis beginnen. Je moet als eerst dan moet je kiezen voor "I'd like to find opportunities by myself" en dan moet je je CV uploaden, deze staat ook in mijn profileringskit. Dan moet je je rol intypen die we dus in de eerste actie hebben beschreven dus: Virtual Assistent. Je kan dan werk toevoegen die je hebt gedaan in het vak, hierbij heb ik het volgende beschreven.

Daarna heb ik mijn studies toegevoegd:

En een pakkende biografie, het is hier belangrijk dat je dus jezelf soort van "verkoopt" hierbij heb ik het volgende opgesteld;

Dan moet je uiteraard de basis invullen zoals, plek, leeftijd, een foto en wat je per uur wilt verdienen. Ik heb het op $20 per uur gezet omdat ik dus nog niet geheel wist wat ik moest vragen en heb rond gekeken wat het beste is om mee te beginnen, mijn coach Angel zei ook dat ik het beste lager kon beginnen en via daar meer kan vragen in de loop van de tijd.

Ik ben vanuit daar rond gaan kijken en zoeken en zijn er een paar gesprekken uitgekomen, zoals deze: 

Dit ging om Appointment setting in Amsterdam alleen helaas zijn we tijdens het gesprek erachter gekomen dat ik momenteel niet voldeed aan de eisen omdat ik dus in Barcelona zit en nog een scriptie schrijf. Ik heb er wel veel van geleerd en heb ik begrepen hoe de website te werk gaat. Bedrijven kunnen namelijk jouw een bericht sturen als ze interesse hebben in je, hierbij doen ze een voorstel met prijs, duur en de werkzaamheden en dan kan je daar als freelancer op antwoorden. Ook kan je als freelancer zelf op voorstellen antwoorden en versturen, zo heb ik er een verstuurd, dit betreft een voorstel voor een social media tasks.

Helaas heb ik hier niks van vernomen maar is het ook goed geweest voor mij om te begrijpen hoe dit te werk gaat, je kan namelijk het gehele voorstel invullen hoe je wilt en kan zien wat de vooruitgang is hiervan. Vanuit daar leg je het dan bij de client of ze antwoorden of niet.

Ik heb daarbuiten wel drie verzoeken gekregen om chips te reviewen in Nederland maar helaas kan ik dat nog niet doen. Wel heb ik met een freelancer gesproken en die zij dat je kleine voorstellen moet accepteren om zo een beoordeling te krijgen en dat dat je gaat helpen in de toekomst om grotere voorstellen te krijgen. Dus wanneer ik terug ben ik Nederland ga ik mij daar op focussen en ook de kleine voorstellen accepteren indien het mogelijk is natuurlijk.

Hierbij nogmaals mijn pagina: https://www.upwork.com/freelancers/~01f1b0af65d943635e?viewMode=1

Actie 3

Zoals we onderhand nu wel weten heb ik een affiniteit met social media en online marketing. Ik weet dan ook dat dit geheel in mijn straatje past en dat ik hier graag wat wil mee gaan doen als ik klaar ben met mijn studie. Ik ben tijdens mijn scriptie ene beetje gaan oriënteren welke branches mij het beste lagen en daar zijn de volgende uitgekomen:

  • Sport
  • Gezondheid
  • Mode
  • Skincare

Dit zijn vier punten dat ik heel erg interessant vind omdat ik hier zelf graag mee bezig ben. Ik ben toen gaan zoeken naar bedrijven die hier in het rijtje zouden passen en ben ik bij twee bedrijven uitgekomen.

De eerste hiervan is Marc Inbane, dit merk is vrij bekend in de wereld van tanningcosmetica en heeft een brede schare fans. Dit merk wordt gewaardeerd door invloedrijke modehuizen, hair & make-up artists, dermatologen en beroemdheden. Het is bekroond met diverse awards en verkrijgbaar in meer dan veertig landen. MARC INBANE biedt een veilig, verantwoord en natuurlijk alternatief voor de schadelijke UV-straling van de zon en zonnebanken en is opgericht in 2012. (MARCINBANE, 2024)

Ik heb via hun website een vacature gezien waarbij ze op zoek waren naar een social media manager en een PR/influencer manager. Ik heb vanuit daar een mailtje gestuurd naar Astrid, zij was het aanspreekpunt hiervan.

Ik heb vanuit daar een mail ontvangen dat ik een vrijblijvende case mocht maken en insturen en dit geheel zelf mocht invullen hoe ik dit ging doen. Ik heb daarbij het volgende gedaan.

Ik heb een PowerPoint gemaakt hierin worden verschillende aspecten behandeld zoals inzage in de social media strategieën van MARC INBANE, een zelfgemaakte Instagram feed, creatieve captions, 6 zelf bedachte stories, welke trends, waar ik kansen zie, en voor influencer marketing heb ik 10 influencers gevonden en beschreven waarom, de mail geschreven voor de actie, de barterdeal en een idee om andere bedrijven van de actie op de hoogte te stellen. 

Daarnaast heb ik ook voor een ander bedrijf een bedrijfscase gemaakt. Dit betreft ESN, zij zijn gespecialiseerd in supplementen en eiwitten voor het sporten en overalgemene gezondheid. Hierbij moest ik drie vragen beantwoorden, geheel met eigen inzeg. De vragen luidde als volgt:

  • Which strategy do we follow with the account? ​
  • What do you like?​
  • Where do you see need for action? What would you change?​

Hiervoor heb ik een andere powerpoint gemaakt en daar het volgende in besproken.

Voor vraag 1:

Voor vraag 2: 

Voor vraag 3:

Update 31-05: Ik heb vandaag officieel te horen gekregen dat ik de baan bij ESN heb gekregen! Ik begin 15 juni als social media manager op remote basis, met flexibele werktijden en een dynamisch jong team.

Reflectie op het leerdoel

Ik kijk met een positieve blik terug naar dit leerdoel, ik ben van mening dat dit leerdoel mij daadwerkelijk een goede richting heeft gestuurd omdat ik dieper naar mezelf moest gaan kijken, wat wil ik, wat kan ik en waar ben ik goed in, waar word ik blij van! Door de cursus heb ik mijzelf verdiept in remote work en hoe dat in zijn werk gaat en vond ik de cursus ook echt leerzaam, het Upwork profiel ga ik ook zeker nog bij blijven houden en gebruiken om zo meer reviews te krijgen om in de toekomst wellicht een goed inkomen te realiseren. Het meest trots ben ik met mijn nieuwe baan die ik doormiddel van dit leerdoel heb gekregen. Het zijn alle dingen die ik namelijk enorm leuk vind en het kan combineren. Leuke van de job? Ik mag remote werken dus kan naar mijn studie ook weer terug naar Spanje verhuizen en komen alle leerdoelen van dit jaar dus gewoon weg weer van pas. Ik neem de dingen die ik hiervan geleerd mee op werkvlak mee en heb mezelf inlaten zien dat soms in het diepe springen niet erg is. Nee heb je en ja kan je krijgen en dat is weer gebleken. Alles gebeurd met een reden en door de situatie dat tijdens mijn afstuderen is gebeurd, is dit op mijn pad gekomen en ben ik daar enorm dankbaar voor dat alle puzzelstukjes toch weer in elkaar vallen.

Feedback

Stakeholder 1:

Naam: Britt Teunissen van Manen

Beroep: Marketeer bij Teledyne Healthcare X-Ray Solutions, EIndhoven

Antwoord:

1. Hoe beoordeel je mijn marketingvaardigheden?

Ik vind je marketingvaardigheden sterk en divers. Je hebt een goed begrip van de basisprincipes en past ze effectief toe.

2. Welke aspecten van mijn marketingaanpak vind je het sterkst?

Je strategische denkwijze en je vermogen om campagnes te plannen en te implementeren zijn erg sterk. Daarnaast ben je goed in het identificeren van de juiste doelgroepen.

3. Hoe effectief vind je mijn contentcreatie (bijv. blogs, social media posts)?

Zeer effectief. De blogs en social media posts zijn informatief, boeiend en goed afgestemd op de doelgroep.

4. Hoe beoordeel je mijn kennis en gebruik van digitale marketingtools?

Je hebt een prima kennis van digitale marketingtools en je gebruikt ze effectief om campagnes te optimaliseren.

5. Ben ik effectief in het analyseren en rapporteren van marketingresultaten?

Ja, je analyseert en rapporteert marketingresultaten grondig en duidelijk. Je inzichten helpen om de strategieën aan te passen en te verbeteren.

6. Hoe duidelijk en overtuigend vind je mijn marketingboodschappen?

Je marketingboodschappen zijn helder en overtuigend. Ze passen goed bij ons publiek en dragen effectief onze kernwaarden uit.

7. Hoe goed begrijp en vervul ik de marketingbehoeften van onze klanten?

Je hebt een uitstekend begrip van de marketingbehoeften van onze klanten en je vervult deze consistent met doordachte en relevante campagnes.

8. Hoe goed pas ik nieuwe marketingtrends en technologieën toe?

Je bent altijd op de hoogte van nieuwe marketingtrends en technologieën en past deze snel en effectief toe in strategieën.

9. Wat zijn volgens jou belangrijke ontwikkelpunten voor mij in de marketing?

Het zou nuttig zijn om je verder te verdiepen in data-analyse en het gebruik van AI in marketing, zodat je nog preciezere en datagedreven beslissingen kunt nemen. Ook kan het versterken van je netwerken en samenwerkingen binnen je branche je helpen om nog meer innovatieve ideeën te bedenken.

Stakeholder 2:

Naam: Marciano Rampersad

Beroep: Online marketing manager bij Staan & Eigenaar van Brainwaved, Amsterdam

Antwoord:

1. Hoe beoordeel je mijn marketingvaardigheden?

Aan de hand van het geleverde werk is te zien dat je over een goede basis aan marketing vaardigheden beschikt om door te groeien naar een succesvolle (online) marketeer.

2. Welke aspecten van mijn marketingaanpak vind je het sterkst?

De uiteindelijke uitwerking inclusief budgetten en strategie vind ik heel sterk en maakt het meteen erg concreet inzetbaar voor het bedrijf.

3. Hoe effectief vind je mijn contentcreatie (bijv. blogs, social media posts)?

Het is gebaseerd op onderzoek dus dat maakt het interessant.De uitingen zien er goed uit en passen goed bij het merk.

4. Hoe beoordeel je mijn kennis en gebruik van digitale marketingtools?

De uitleg over verschillende manieren is concreet en onderbouwd en dat laat een goede kennis van het digitale marketinglandschap en de mogelijkheden die er liggen.

5. Ben ik effectief in het analyseren en rapporteren van marketingresultaten?

Dit is in mindere mate te zien aan de hand van het rapport, maar het inwinnen van informatie om te gebruiken voor het rapport is wel goed gelukt.

6. Hoe duidelijk en overtuigend vind je mijn marketingboodschappen?

Erg duidelijk.

7. Hoe goed begrijp en vervul ik de marketingbehoeften van onze klanten?

Is lastig te beantwoorden aan de hand van wat er te vinden is in het rapport.

8. Hoe goed pas ik nieuwe marketingtrends en technologieën toe?

Goed, je bent erg op de hoogte van de trends en ontwikkelingen op de markt, en hebt vaak goede ideeën rondom dit.

9. Wat zijn volgens jou belangrijke ontwikkelpunten voor mij in de marketing?

Zoals eerder gezegd is dit een goede basis, nu is het belangrijk om te gaan kijken wat jij binnen de marketing interessant vindt (welke branche, welk type marketing, welke niche) en daar werkervaring in opdoen.


Mara Romano
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin