Leerdoel 2 L2P2 Social media become commercieel
We gaan hier ons verdiepen in het leerdoel 'Personal trainer to become' die ik heb opgesteld en waarom ik deze gekozen heb. Hierbij zal ook een uitleg worden gegeven waarom ik voor dit leerdoel heb gekozen en de acties die ik hiervoor ga uitvoeren.

Leerdoel 2 Social media become commercieel
Actie 1: Tiktok; Hierbij blijf ik content bedenken voor tiktok en voer ik dit uit. Doel? 1000 volgers.
Actie 2: Samenwerkingen; Hierbij ga ik samenwerkingen aan met bedrijven.
Actie 3: Invloed geven aan; Hierbij wil ik dus zorgen dat ik anderen kan helpen en bereiken. Bekijk het een beetje om terug te komen op het leerdoel van vorig semester; personal trainer to become.
Bewijs van de acties
Actie 1: Tiktok
Allereerst leg ik graag uit waarom ik specifiek heb gekozen om het doel te behalen om 1000 volgers te behalen is omdat je vanaf 1000 volgers live kan gaan op tiktok en je een link in je biografie kan zetten. Dit kan handig zijn voor in de toekomst. Allereerst ben ik op onderzoek uit gegaan om te kijken wat je moet doen om viraal te gaan op de app. Nu blijkt het dat er een algoritme is waarbij korte video's met lange teksten viraal gaan omdat men dus langer de tijd nodig heeft om de gehele tekst te lezen. Hier ga ik zeker gebruik van maken. Ik heb ook een planning gemaakt om tiktok te maken. Dit zullen er in het begin 1 รก 2 per dag zijn die dan langzaam minder wordt. Dit zorgt ervoor dat je video's blijven bekeken wordt. Het bedenken van de tiktok is ook belangrijk omdat het daadwerkelijk een toegevoegde waarde moet geven aan de kijker. Hier gaat het dus ook om een niche te kiezen, dit is voor mij sport geworden natuurlijk. Specifiek gericht op het vrouwelijke geslacht die net met sport bezig zijn. Hierbij heb ik tiktok gemaakt die simpele en makkelijke informatie geeft.
Doormiddel van deze technieken en keuzes heb ik op 3 maart 2022 het doel van 1000 volgers behaald!! Momenteel staat de teller op 1211. Zoals je kan zien heb ik ook 19.000 likes. Dat is ongelooflijk veel voor mij en ben ik enorm trots op. De techniek die ik gebruikt heb heeft ook enorm geholpen en zijn er tiktoks geweest met veel views;

Helaas heb ik de afgelopen weken niet kunnen sporten door mijn ongeluk en corona dus is het een beetje blijven hangen maar merk ik wel dat ik ondanks dat nog elke dag nieuwe volgers en likes krijg.
Actie 2: Samenwerkingen
In het begin was ik enorm sceptisch over het hebben van samenwerkingen met bedrijven omdat ik een klein bereik heb maar vaak zijn er kleinere opstartende bedrijven die hier zelfs genoeg aan hebben dus zelfs voor kleinere 'Influencer' is er een kans van samenwerk. Maar dan is de vraag hoe ga je dit aanpakken. Ik heb momenteel 3 samenwerkingen gehad.
1. Dedicated - dit is een vrij bekend en groot merk, zij hebben mijn eerste virale tiktok gezien en hebben mij via een tussenpersoon benadert. Ik was toen net begonnen met de 75-hard challenge en zij wilde mij succes wensen. Hierbij hebben zij mij bijvoorbeeld, een beker gegeven, pre workout, een sleutelhanger, straps voor het liften en een sleutelhanger. Ik heb dit ontvangen en ik heb dit vrijwillig op mijn Instagram gepost.

2. Growon nutrition - Dit is een jongen die pas begonnen is met het opzetten van zijn eigen supplementen lijn. Ik heb hem zelf benaderd via Instagram. Hierbij gaf hij aan dat hij mij al een aantal keren gespot had op tiktok en zag dat ik een fanatieke sportster was.

Hierbij heeft hij mij twee samples opgestuurd kosteloos en die heb ik op mijn Instagram gepost en heb ik een tiktok gemaakt voor hem. https://www.tiktok.com/@mararomano/video/7067213910536899846?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1
3. WOW tea Netherlands - dit is een bedrijf dat thee maakt bij het helpen van afslanken doormiddel van thee die eetlust onderdrukt. Ik ben zelf een groot fan van thee en leek het interessant om dit uit te testen. Ik heb hun toen een bericht gestuurd waarbij ik aangaf graag samen wilde werken. Hierbij kreeg ik een dm terug met het volgende:

Ik heb aangegeven dat ik geen berichten wilde plaatsen op Instagram omdat daar het niet voor bedoeld is maar dat ik het in mijn story zou posten en een tiktok zou maken indien ik er tevreden mee was. Dit was akkoord en hebben zij mij een fles opgestuurd en de detox thee. Ik ben momenteel deze nogsteeds aan het testen voordat ik een tiktok hierover zal maken maar heb ik al wel een story op Instagram geplaatst.

Buiten de samenwerkingen die ik zelf heb gekregen kan je
jezelf dus ook aanmelden bij soort agencies die jou helpen met samenwerkingen.
Hiervoor moet je dan ook 1000+ volgers hebben en dat heb ik bij beide
platformen. Hierbij heb ik mij aangemeld bij brandambassador en linkpizza maar
merk ik dat ik het toch fijner vind als bedrijven mij zelf benaderen of ik hun.
Actie 3: Invloed geven aan
Toen ik net begon met sporten merkte ik echt iemand die oprecht mensen wilde helpen en niet valse informatie verspreidde of geen interesse had in om beginnende mensen te helpen. Ik wil dit graag wel gaan doen en heb ik dit op verschillende manieren gedaan. Als allereerst heb ik dus mijn tiktok audience bepaald en gefocust op startende sportende meiden en fabels die vaak worden verspreid over vrouwen in de sportwereld. Ik merkte al snel dat er veel meningen zijn over creatine en vrouwen. Dat het niet goed is voor ze, dat het niet kan in combinatie met afvallen en dat het je mannelijk maakt. Ik heb hier een aantal tiktoks over gemaakt en merkte dus dat er vaak meiden mij met vragen overspoelden. Hier ben ik op mijn pagina dus erg actief mee;


Toch wilde ik mijn hulp wat verder bieden aan mensen en heb ik het initiatief genomen om een whatsapp groep aan te maken waarbij men in kon en alles kon vragen, delen. Het mocht alles zijn wat betrekking heeft met sport en voeding. Ik heb hier een tiktok van gemaakt en ze konden zich aanmelden hiervoor; https://www.tiktok.com/@mararomano/video/7067220785676471558?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1. Ik heb toen veel aanmeldingen gehad en aangemeld aan de groep.
Reflectie
Ik heb wederom erg genoten van dit leerdoel en heb ik veel nieuwe dingen geleerd. De resultaten die ik behaald heb dit semester zijn beter dan dat ik verwacht had en ga ook zeker door met het maken van content wanneer ik weer mag sporten. Het hebben van samenwerkingen vind ik ook leuk om mee door te gaan omdat je zo je bereik kan verbreden, nieuwe merken tegen komt en het ook een leuke bijverdienste is. In de toekomst is het doel van mij om de samenwerkingen te gaan doen tegen betaling maar dat is momenteel nog niet mogelijk met het bereik dat ik nu heb. Hier ga ik dus ook ervoor zorgen dat het publiek wat ik bereik groter gaat worden. Ik heb veel aan dit leerdoel gehad omdat het mij inzicht gaf in hoe het te werk gaat met samenwerkingen met personen en bedrijven en dit kan ik goed toepassen wanneer ik bij een bedrijf zal gaan stage lopen en samenwerkingen voor het bedrijf wil gaan acquireren.