Leerdoel 2 Zelfontwikkeling "Toekomst" Leerjaar 4

20-10-2023

We gaan hier ons verdiepen in het leerdoel "Zelfontwikkeling Toekomst" die ik heb opgesteld en waarom ik deze gekozen heb. Hierbij zal ook een uitleg worden gegeven waarom ik voor dit leerdoel heb gekozen en de acties die ik hiervoor ga uitvoeren.

De tijd op mijn bachelor is voorbij gevlogen en het laatste jaar is alweer aangebroken. Ik ben toentertijd de opleiding gestart omdat ik naar mijn MBO opleiding en een tussenjaar in Curaçao nogsteeds niet wist wat ik met mijn toekomst wilde. Het leek mij een goed idee om daarom nog een opleiding te starten om mij op weg te helpen met het ondervinden ervan. Naar 3 jaar en een aantal stages en opdrachten verder heeft mijn stage in Barcelona voor mij mijn ogen geopend waar mijn specialiteiten en interesses liggen: Marketing, mode en vrijheid.

Hierbij is dit natuurlijk een vrij gewild en groot begrip. Maar naar veel inleesacties etc. Ben ik erachter gekomen dat deze drie begrippen te combineren zijn met elkaar. Vandaar heb ik dus voor elk begrip daar een actie aan gelinkt.

Ik wil aan het eind van dit semester een beter inzicht en wellicht een stap dichterbij de begrippen zijn om zo mezelf klaar te stomen om naar mijn studie dit in praktijk uit te oefenen.

Acties voor dit leerdoel

Leerdoel 2 Zelfontwikkeling "Toekomst"

Actie 1: Masterclass: "Social Media Managers by Charél Gijzen"

Actie 2: Inleesactie: "Marketing Fashion, second edition" van Harriet Posner

Actie 3: Portfolio 

Uitwerking acties

Ongeveer een maand geleden was ik op TikTok aan het scrollen tot er een meisje op mijn foryou pagina kwam. Haar naam was Charel en ik was meteen geinteresseerd in wat ze deed. Ik besloot haar video´´´ s te bekijken en zag dat ze enorme vrijheid en het combineren van marketing met online marketing. Zoals eerder vermeld op mijn website ligt mijn affiniteit bij online marketing en zou ik enorm mijn vrijheid willen hebben wanneer ik ga beginnen met werken. Ik besloot haar een bericht te sturen op Instagram dat ik graag met haar in contact wilde komen. 

Zij heeft mij toen een mail gestuurd met wat ze precies doet en wat ze aanbied. Hierbij waren er twee keuzes. 

Ik heb toen voor de masterclass van 45 euro gekozen. Hierbij de link hierna toe en wat het precies inhoud. Deze vond plaats op vrijdag 20 oktober om 11 uur s'ochtends. Hierbij was het een zeer leerzame masterclass alleen is er vanuit haar kant een geheimzegging aangelegd, dit houd in dat wij niet mochten communiceren met mensen van buitenaf wat er door haar besproken en gezegd is om zo haar manier van werken geheim te houden. In de loop van dit weekend krijgen wij het template van haar doorgestuurd.

Voor de tweede actie heb ik gekozen om een inlees actie te doen, ik heb via Bol.com een lesboek gekocht namelijk: "Marketing Fashion, second edition" van Harriet Posner. Dit lesboek is gericht op het introduceren van Marketing en van Mode en hoe je dat aan elkaar kan koppelen. Alles wat belangrijk is wordt hierin verwerkt, denk hierbij aan de marketing mix, fashionweeks, branding, het verstaan van de klant binnen de modemarketing etc. Ik heb tijdens mijn leesactie dingen gemarkeerd die ik belangrijk vond tijdens het lezen en wat ik graag wilde onthouden, hier wat voorbeelden:

Ik ben nog niet compleet klaar met het lezen van het boek omdat ik graag alle informatie op me wil nemen en neem daardoor de tijd bij het lezen van dit boek. Ik ben erg tevreden met het boek en de informatie die het mij geeft m.b.t. het verdiepen in mode-marketing. 

Voor de laatste actie heb ik besloten om een portfolio te maken met wie ben ik? wat kan ik en wat voeg ik nou toe? Deels omdat dit handig is op het werkvlak maar ook omdat ik mezelf wel is wilde verdiepen in wat kan ik nou? Ik heb een tijd getwijfeld in wat ik wilde maken en heb toch gekozen voor een website portfolio in plaats van een Canvas portfolio. 

https://maraax013.wixsite.com/mararomano

In dit portfolio is op de homepagina te zien wie ik ben en waar ik voor sta, het gemaakte logo voor mijn profileringskit. Daarna een backstory met mijn studies etc. en vervolgens mijn gemaakte werk en werkervaring. Ik heb bewust gekozen voor een Engelse portfolio omdat ik naar mijn studie mij graag het Europese werkvlak in wil gaan dus is het belangrijk dat ik dus mijn kennis en expertise ook al in het Engels kan verwoorden.

Reflectie

Gedurende dit semester heb ik me gericht op de zelfontwikkeling met het oog op mijn toekomst. In de masterclass "Social Media Managers" heb ik diepgaande kennis opgedaan over sociale mediastrategieën en hun rol in marketing en hoe je als zzp'er jezelf op de markt kan presenteren. Deze kennis zal niet alleen mijn toekomst in marketing vormgeven maar ook mij stappen helpen te zetten richting mijn doel. Door het lezen van "Marketing Fashion" heb ik een diepgaande kijk gekregen op marketingprincipes in de mode-industrie. Denk hierbij aan merkpositionering, consumentengedrag en trends binnen de modewereld. Deze kennis is niet alleen relevant voor mijn toekomstige werk wat ik in de mode wil doen, maar helpt me ook behoeftes in de diverse marktsegmenten beter te begrijpen. Het creëren van mijn portfolio was een praktische toepassing van mijn opgedane kennis en vaardigheden. Het hielp mij om kritisch te reflecteren op mijn prestaties en deze op een professionele manier te presenteren. Dit proces van zelfevaluatie heeft mijn vermogen om mijn eigen groei te beoordelen versterkt, wat belangrijk is in elke professionele omgeving, hierdoor leer je en kan je groeien. Wat ik heb geleerd, gaat verder dan de specifieke inhoud van de cursussen. Het heeft me laten inzien hoe belangrijk het is om voortdurend aan zelfontwikkeling te werken en proactief relevante vaardigheden na te gaan, hierdoor wil ik ook meer mindfulness boeken gaan lezen. Dit leerdoel heeft mijn expertise en zelfvertrouwen vergroot en me gemotiveerd om voortdurend te leren, te groeien en uit te blinken in mijn vakgebied en daarbuiten om mijzelf zo klaar te stomen voor de 'echte' wereld. 

Mara Romano
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin