Marktbewerkingsplan Afstuderen
Doelgroep
Commerciële bedrijven die gefocust zijn op online marketing en creativiteit dat zich bevinden in de sport, mode of lifestyle sector. Het liefst in een informeel, dynamisch en jong team waar men elkaar steunt en helpt en dat iedereen werkt in een team. Het ideale bedrijf werkt op remote basis en geeft de werknemers veel vrijheid.
Persoonlijke positionering
Creatief, nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en leergierigheid
Persoonlijke kit
Ik heb een logo ontworpen dat gebruikt kan worden voor eigen gebruikt op freelancer basis, dit staat in mijn profileringskit ook aangeduid van semester 1.

Het motto dat hierbij hoort is: "Your brand, my Passion"
Dit motto is bedacht omdat ik graag met bedrijven werk en problemen voor ze oplos, het is mijn passie om online marketing toe te passen om zo de doelstellingen te kunnen behalen van bedrijven. Dit kan variëren van conversie verhoging, meer merkbekendheid, community building etc.
Mijn toegevoegde waarde
Na mijn studie wil ik graag te werk gaan in de online marketing wereld omdat in de loop van de jaren, dat ik op de Avans heb gezeten en veel stages verder ben ik erachter gekomen waar mijn passie ligt. Mijn passie ligt bij het maken van content, bedenken van content maar ook van het optimaliseren en analyseren van campagnes. Zoals ik al bij mijn persoonlijke positionering heb verteld heb ik een aantal uitblink punten die ik hier zal toelichten, wat dit bij een bedrijf kan toevoegen.
Mijn creativiteit: Door mijn creativiteit ben ik instaat om originele en aantrekkelijke content te creeëren voor de betreffende doelgroepen, ik kan mijzelf goed inleven in de doelgroep en weet daar passende content voor te verzinnen en uitwerken. Dit kan verschillen van het maken van visualisaties, pakkende e-mails, het bedenken van leuke content voor video's maar ook het bedenken van creatieve oplossingen voor problemen binnen het bedrijfsleven.
Mijn nauwkeurigheid: Doordat ik erg nauwkeurig en perfectionistisch ben, ga ik enorm structureel en foutloos te werk. Ik heb oog voor details en pak dingen snel op waardoor ik vrijwel geen fouten maakt. Wanneer ik aan iets begin, focus ik mij hier helemaal op, mits iets anders prioriteiten heeft en zorg ik dat dit volledig is afgemaakt/afgerond voordat ik begin aan een andere taak. Dit resulteert in snelle handelingen die efficiënt en effectief kunnen worden ingezet. Denk bijvoorbeeld van emigraties van de website, het opstellen van analyses in Excel, het analyseren en monitoren van campagnes en daar overzichtelijk een overzicht maken. Dit zal ervoor zorgen dat dit voor bedrijven efficiënt is en dat er weinig tot geen tijd verloren gaat aan onnodige fouten en taken.
Mijn leergierigheid: In de online marketing veranderen er met de dag nieuwe dingen, denk hierbij aan nieuwe trends, nieuwe applicaties, nieuwe tools en strategieën. Met mijn leergierigheid en het snel oppakken van deze implementaties, zal dit ervoor zorgen dat het bedrijf constant op de hoogte is van deze ontwikkelingen en zal mijn leergierigheid helpen bij het succes en verbeteren van het bedrijf.
3 acties om bekendheid/interesse bij de doelgroep op te roepen
Je online aanwezigheid is enorm belangrijk als je in aanmerking wil komen met de juiste doelgroep/bedrijven waar je zou willen werken. Zoals ik eerder vermeld heb, heb ik mijn passie gevonden in online marketing, denk hierbij aan ads, meta ads etc. en social media management. Het is dan ook belangrijk dat mijn doelgroep weet dat ik hierin gespecialiseerd ben. Ik heb hier een aantal acties ondernomen om dit te realiseren.
Actie 1: Google Analytics course
Ik heb voor de eerste actie gekozen voor het behalen van een cursus, het is belangrijk om je constant te verbeteren en nieuwe dingen te leren en ik ben er van overtuigd dat het in je voordeel doet als je kan aantonen dat je bepaalde eigenschappen/vaardigheden hebt en daar bewijs van hebt. Ik heb als eerst daarom gekozen om een cursus te doen voor Google Analytics, dit is cruciaal in de online marketing wereld. Hier kan je als online marketeer, veel bruikbare informatie uit halen voor het optimaliseren van bijvoorbeeld campagnes, de website etc.
Ik heb de cursus gevolgd via: https://analytics.google.com/analytics/academy/
De bedoeling van deze cursus is dat je vanaf het begin wordt begeleid hoe Google Analytics werkt en wat je waar kan vinden. Hier heb je vier verschillende hoofdstukken met daarin weer 4 verschillende stukken. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een toets waar je 80%+ moet behalen.
Het certificaat is iets meer dan 3 jaar geldig.

Na het afronden van de cursus heb ik deze op LinkedIn gepost om mijn connecties op de hoogte te laten brengen met waarmee ik bezig ben.

Actie 2: In contact komen met professionals
Als afstudeerstudente wil ik mijn netwerk uitbreiden en van anderen leren om een dieper inzicht te krijgen in de industrie maar ook mezelf verbinden met personen in de gelijksoortige branche. Hoewel ik al wat ervaring heb opgedaan tijdens mijn meewerkstages, ben ik nog op zoek naar meer praktische inzichten en professionele verbindingen. Daarom heb ik besloten om actief contact te zoeken met een ervaren marketeer en van diegene zijn ervaring te leren. Ik heb hier een stappenplan voor gemaakt, en gevolgd:

Stap 1: Oproep op LinkedIn plaatsen
Om deze stap te voltooien, ben ik begonnen met het zoeken naar marketeers die actief zijn op LinkedIn. Ik heb een aantal professionals gevonden die werken bij bedrijven en in functies die me erg interesseren. Met mijn oproep, hebben er een paar mij benaderd en heb ik gevraagd of ze open stonden voor een kort gesprek. Hier is er een professional uitgekomen namelijk Marciano, dat in mijn ogen een goede match was.

Stap 2: Voorbereiding op Gesprekken
Voordat ik met hem belde, heb ik zijn profiel zorgvuldig bekeken en zijn loopbaan pad bekeken. Dit heb ik gedaan zodat het me een beter beeld gaf over zijn achtergrond en dat ik voorbereid het gesprek in kon gaan. Ik heb een aantal vragen gesteld zoals:
- Wat inspireerde je om in online marketing te gaan werken?
- Wat zijn de grootste uitdagingen die je in je carrière hebt ervaren?
- Welke vaardigheden vind je essentieel voor succes in deze sector?
- Wat zijn je favoriete aspecten van je werk en welke minder leuke aspecten ervaar je?
- Heb je tips voor iemand die net begint in de online marketing wereld?
Stap 3: Het Gesprek
We hebben afgesproken om telefonisch contact te hebben, dit omdat ik dus momenteel in Barcelona verblijf voor het schrijven van mijn scriptie. Als dit niet het geval was, had ik gekozen voor een persoonlijk gesprek. Mijn voorkeur gaat uit naar een 1-op-1 gesprek omdat je diegene dat ook aan kan kijken en het gesprek kan dan ook veel vlotter lopen.
Marciano's loopbaan: Marciano is 27 jaar en is in 2022 afgestudeerd van de Hogeschool in Amsterdam. Hier heeft hij een master gevolgd voor Digital Driven Businesses. In zijn loopbaan heeft hij altijd de weg van marketing gevolgd, dit betreft stages, banen en zijn eigen bedrijven. Hij heeft veel freelance werk gedaan en momenteel werkt hij als parttime online marketeer bij Staan en bij zijn eigen bedrijf Brainwaved.
Dagelijkse Werkzaamheden: De werkzaamheden die hij aangaf is dat hij vooral bezig is met het opzetten en analyseren van campagnes en gegevens om deze vervolgens te optimaliseren, daarnaast houd hij zich ook bezig met de social media en hij bedenkt content uit en houd de markt in de gaten m.b.t. trends en ontwikkelingen.
Uitdagingen en Successen: Een succeswaar Marciano trots op is, is dat hij momenteel al bijna 6 jaar een zelfstandig bedrijf heeft waar hij nogsteeds erg druk mee is en dat hij dat goed vind voor zijn leeftijd.
Advies en Tips: Er werd mij aangeraden om niet bang te zijn om fouten te maken nadat ik klaar ben met mijn studie en mijn eerste baan ga beginnen, volgens Marciano is het belangrijk om te experimenteren. Ook gaf hij aan om actief te blijven online omdat dit cruciaal is voor 'online marketeers'
In contact blijven
Het
was een enorm fijn en leerzaam gesprek, en heb gevraagd of we een connectie op
LinkedIn konden krijgen zodat ik op de hoogte kon blijven van mijn werk en carrière.
In het gesprek heb ik veel opgestoken m.b.t. online marketing, wat je kan
verwachten etc. Hij heeft mij ook feedback gegeven over mijn leerdoel Online
Marketing
Actie 3: Een infographic maken
Als laatste actie heb ik bedacht om een Infographic te maken over mij, deze infographic beschrijft mij als persoon, mijn hobbies, leuke weetjes etc. Dit ga ik dan op mijn LinkedIn posten zodat mijn connecties een beter beeld krijgen van wie ik nou eigenlijk ben. De infographic:

Ik heb gekozen om een moodboard te maken waar vrijwel geen tekst staat, wel staan hier mijn persoonlijke eigenschappen, kleine hints zoals mijn lievelingsdier, mijn geloof, mijn liefde voor sporten maar ook mijn afkomst, waar ik woon en wat foto's die mij het beste beschrijven.
Deze heb ik vervolgens op mijn LinkedIn geplaatst:

Zo informeer ik mijn netwerk op een speelse en leuke manier meer over mezelf!