Thuisblijvers programma

02-05-2022

Met de experience week gingen vele naar Valencia, helaas was dit niet voor iedereen weggelegd groot weg omdat ik het geld er niet voor had. Hierdoor moest ik meedoen met het thuisblijversprogramma dat is opgesteld voor diegene die thuis bleven. 

Hierbij ging je in gemaakte groepen die eigenlijk uit je klas kwamen. Ik zat bij Jeroen, Siran, Thijs, Mark en Femke. Hierbij moest je een doelgroep die je wilt laten zien hoe breda is en hebben wij gekozen voor internationale studenten. Hierbij werdt er ook een logo verwacht en een slogan. Zie hierboven

1. Inventariseer drie steden waarin Citymarketing is toegepast:

•Noteer deze steden.

-Leiden

-Den Bosch

-Amsterdam

•Welke verschillen zien jullie?

Leiden marketeert vanuit Leiden & partners. Al langer probeert Leiden Marketing de associatie met marketing te nuanceren en haar brede rol uit te leggen. De organisatie is met onder meer een Expat Centre Leiden of het Leiden Convention Bureau immers ook actief op hele andere domeinen. Tegelijkertijd verandert de rol van de organisatie steeds meer en wordt er bredere invulling gegeven aan ontwikkelingen in de stad. "Zo initieerden we samen met de gemeente en diverse jongeren en studentenverenigingen een programma van talkshows, debatten en insta campagnes waarmee we Leidse jongeren probeerden te motiveren zich aan de corona regels te houden en perspectief te bieden".

Op het gebied van citymarketing gaat Den Bosch Partners de komende jaren onafhankelijk en integraal werken aan de pijlers Cultuurstad van het Zuiden en Toonaangevende Datastad bij het uitdragen van de identiteit van 's-Hertogenbosch. Dit is in 2020 vastgelegd in de notitie 'Citymarketing, wie kiest wordt gekozen'. Met krachtig binnenstadsmanagement wordt de samenwerking in de brede binnenstad vergroot door uitvoering te geven aan het 'Economisch Perspectief Brede Binnenstad', met de sfeergebieden als fundament. Het beoogd effect van Den Bosch Partners is dat 's-Hertogenbosch een aantrekkelijke gemeente blijft waar het prettig wonen en recreëren is, met een aantrekkelijk vestigings- en ondernemersklimaat en kansen voor talent.

•Welke spreken jullie het meeste aan?

Leiden

•Waar ligt de uitdaging voor het aantrekken van jullie doelgroep naar Breda?

In het faciliteren van woonruimte voor buitenlandse studenten. Dit is uiteraard een groot probleem in vrijwel elke stad. Voor buitenlandse studenten is dit een belangrijke factor. Uiteraard moet het op school en sociaal vlak ook aantrekkelijk zijn om in Breda te gaan studeren/wonen voor buitenlandse.


•Wat zouden jullie mee kunnen nemen voor de Citymarketing van Breda?

2.Theoretisch vooronderzoek:

Verzamel literatuur over Citymarketing

Citymarketing betekent het volgende: Citymarketing is het zo goed mogelijk profileren van een stad, dorp, winkelstraat, winkelcentrum of meerdere verstedelijkte economisch met elkaar verbonden gebieden. Citymarketing is een

echte trend op dit moment. De behoefte voor citymarketing tegenover bedrijven komt vooral door globalisering. De behoefte voor citymarketing tegenover toeristen en bewoners komt omdat toeristen veel onderzoek doen naar steden. Het is dus erg verstandig om als stad aan citymarketing te doen.

Welke overeenkomsten en welke verschillen zijn er met reguliere marketingtheorieën?

De meest duidelijke overeenkomst tussen citymarketing en andere marketingtheorieën is dat je een imago kunt neerzetten tegenover je doelgroep. Wanneer je van tevoren beslist wat voor product je wilt neerzetten, of in het geval van citymarketing wat voor stad je wilt zijn, kun je de marketing hier goed op afstemmen. Een andere overeenkomst is dat je de doelgroep goed moest vaststellen voordat je begint met de marketing. Als je dit niet doet, is de kans groot dat je marketingcampagne de doelgroep misloopt.

Selecteer minimaal twee theorieën of modellen om de opdracht verder vorm te geven.

Visitor Journey: de visitor journey (in deze bron de guest journey genoemd) is een variatie op de welbekende customer journey. Bij de guest jouney kijk je door de ogen van de gast of klant om zo de mogelijke dieptepunten en hoogtepunten vast te stellen. Wanneer je de gehele visitor journey in kaart hebt gebracht, kun je gemakkelijk de dieptepunten proberen te verbeteren, en de hoogtepunten proberen nog beter te maken.

SWOT-analyse: SWOT staat voor de Engelse woorden: stenghts, weaknesses, oppurtinities en threats. Met deze analyse kun je dus de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bepaald product, bedrijf of in dit geval stad in kunnen brengen. Na deze analyse weet je aan welke punten nog gewerkt moet worden, en welke punten het al erg goed doen. Ook kun je mogelijke positieve punten en mogelijke negatieve punten in kaart brengen.

Zes Cultuurdimensies van Hofstede

De zes cultuurdimensies van Hofstede geven een indicatie over de cultuur onder een bepaalde bevolking. De onderdelen bestaan uit: Kleine/grote machtsafstand, Individualistisch/collectivistisch, Masculien/Feminien, Lage/hoge onzekerheidsvermijding, korte/lange termijngerichtheid. Al deze onderdelen kunnen ook voor Breda een totaalplaatje schetsen.

Het eerste onderdeel gaat over de machtafstand tussen de bevolking en de overheid. Het is begrijpelijk dat hier veel verschil zit tussen landen, maar is er ook een verschil in machtsafstand tussen steden? In principe zijn de wetten voor gemeenten hetzelfde in heel Nederland, maar er kan wel een verschil zitten in bijvoorbeeld de hoeveelheid politie of de hoeveelheid aan (over)regulatie.

Het tweede onderdeel gaat over de individualiteit of het collectiviteit van de bevolking. Het is duidelijk dat Nederlanders beide onderdelen bevatten. Nederlanders staan er vergeleken met Europese landen het minst voor open om voor hun eigen land te vechten, dit is iets individualistisch (LINK). Maar aan de andere kant komen Nederlanders wel samen om dijken en rivierverstevigingen te voltooien. Breda kent ook een tweestrijd. Aan de ene kant staat iedereen achter NAC als er gevoetbald wordt, aan de andere kant is er een grote politieke spreiding bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 (LINK).

Masculiniteit staat bekend om prestatie en succes, Femininiteit staat bekend om bescheidenheid en tederheid. Nederland scoort hoog op Femininiteit, Breda weerspiegeld deze score. In plaats van een grote hoeveelheid of fabriekshallen zoals in andere steden (Bijvoorbeeld Tilburg), is het centrum van Breda meer gevuld met zachtheid (Denk aan kunst en cultuur).

Onzekerheidsvermijding

Termijnsgerichtheid


Tekst brochure:

Tekst 1:

Feeling at home in the city that you are studying in is one of the most important things for foreign students. Yet, it's also the number one thing that students forget about. Luckily the city of Breda has got you so you don't have to worry about not feeling at home.

Tekst 2:

You want to have a good time in a small local pub or in a big club? We got you!

You want to find a nice and quiet spot to study for your test or to read a book? Check!

You want to go shopping in a small local store or in a branded store? Also here!

Breda always has a place that feels like home to you!

Tekst 3:

The Avans University of Applied Sciences in Breda has a wide variety of educations. There is always an education that is like it's made for you.

Have a look at all the educations that Avans has to offer on the website!

Vragen Interview: Doelgroep = Internationale studenten die in Breda willen/gaan studeren

  • How long have you been studying in the city of Breda?
  • What were your expectations when you came to Breda for study?
  • Does Breda feel like home to you?
  • What are the strengths of the city of Breda?
  • What are the weaknesses of the city of Breda?
  • What are some opportunities for the city of Breda?
  • What are some threats for the city of Breda?
  • Would you recommend Breda to other foreign students and why?

Visitor Journey

 

Mara Romano
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin